Uważajcie na nowalijki!

Opublikowany: 23.05.2016

Uważajcie na nowalijki!

Spragnieni świeżych warzyw po długiej zimie wszyscy szturmem ruszamy po zakup nowalijek. Powinniśmy jednak spożywać je z umiarem. Warzywa te pochodzą z upraw szklarniowych, są intensywnie nawożone, a także mają mniejsze nasłonecznienie. Nowalijki, nie pobierają azotu tyle, ile potrzebują, a tyle, ile zostanie im dostarczone. Co to oznacza dla nas? Spożywając duże ilości nowalijek można przekroczyć maksymalne dzienne pobranie azotanów. Azotany same w sobie nie są bardzo toksyczne dla ludzi, ale w organizmie ulegają przemianie do bardzo niebezpiecznych azotynów. A nadmiar tych związków może powodować methemoglobinemię, która objawia się: sinicą, dusznościami, sennością, bólami brzucha, spadkiem ciśnienia tętniczego krwi, zmianami neurologicznymi. Ponadto azotany mają niekorzystny wpływ na wykorzystanie witaminy A i β-karotenu oraz na metabolizm tłuszczów i białek. Dodatkowo negatywnie wpływają na funkcjonowanie tarczycy i układu nerwowego, wystąpienie niedokrwistości czy też zaburzeń trawienia.

Nie wszystkie warzywa jednakowo kumulują azoytany. Największą ilość znajdziemy m.in. w szczypiorku, sałacie, rzodkiewce i szpinaku. Najmniejszą ilość tych niebezpiecznych związków kumuluje marchew, pomidor, cebula, seler, brokuły i korzeń pietruszki, ogórki, papryka, kalafior, fasola

Na nowalijki powinny uważać w szczególności osoby ze skłonnościami do alergii oraz cierpiące na zespół jelita nadwrażliwego. Alergolodzy ostrzegają, że młode warzywa mogą wywoływać nietolerancje pokarmowe u dzieci. A małe dzieci do drugiego roku życia nie powinny spożywać ich w ogóle.

Czy to oznacza, że powinniśmy zrezygnować z nowalijek? Wiadomo, że najlepiej jest uprawiać warzywa we własnym ogródku lub kupować je bezpośrednio od zaprzyjaźnionych dostawców lub gospodarstw ekologicznych. Mamy wtedy pewność, że użycie chemii było ograniczone do minimum. Ale niestety nie zawsze mamy taką możliwość, a apetyt na młodą marchewkę i owszem. Przestrzegajmy zatem kilku zasad:

1. Wybierajmy warzywa mniejsze, bardziej jędrne, o naturalnym, delikatnym zapachu. Lepiej omijać te wyrośnięte, o jaskrawych kolorach.

2. Warzywa z przekroczoną zawartością azotanów szybciej więdną. Nie kupujmy zatem warzyw zwiędniętych, zaparzonych ani pomarszczonych.

3. Nie wolno przechowywać warzyw w szczelnych plastikowych opakowaniach. Brak dostępu tlenu przyspiesza przekształcanie azotanów w szkodliwe azotyny.

4. Aby obniżyć zawartość azotanów, warzywa należy bardzo dokładnie umyć albo nawet wymoczyć przed spożyciem. Azotany rozpuszczają się w wodzie.

5. Aby pozbyć się azotanów zalecamy gotowanie warzyw. Wodę z gotowania należy koniecznie wylać.

6. Najwięcej metali ciężkich, pestycydów i azotanów warzywa korzeniowe pestycydów gromadzą w skórce, a warzywa liściowe w nerwach i głąbie. Dlatego warto wyciąć głąb i grubsze liście z sałaty, a marchew obrać ze skórki.

7. Nie traktujmy nowalijek jako głównego źródła witamin, lecz jako atrakcyjne urozmaicenie posiłków.

foto: flickr.com/photos/themarmot/, flickr.com/photos/whitneyinchicago/

Zobacz także:

Bądź z nami na bieżąco!

Chcesz jako pierwszy dowiadywać się o nowościach i promocjach na Allforeko.pl? 

 

*możesz zrezygnować w dowolnej chwili

Serwis Allforeko wykorzystuje pliki cookies. Przeglądanie witryny oznacza zgodę Użytkownika na ich wykorzystywanie oraz zapisywanie. Szczegółowe informacje w zakładce: Polityka cookies